joi, 12 februarie 2015

Idei filosofice. Partea I.

Capitolul: La teorie suntem buni, practica ne omoară.

Dacă teorie = "Răspuns sau soluție la o chestiune filosofică sau științifică, bazată pe dovezi și coordonată sistematic cu alte răspunsuri într-un întreg doctrinar; interpretare bine întemeiată a dovezilor," adică, practică spusă în cuvinte, şi practica este "Aplicarea și verificarea efectivă a cunoștințelor teoretice dobândite într-un domeniu oarecare," iar ipoteza este o idee ce se poate verifica, atunci teoria fără practică e goală, nulă, o ipoteză.
Termenul de "teorie fără practică" nu e valid, părerea mea. Dacă merge teoretic, dar practic nu, înseamnă că nu merge teoretic, deci teoria e greşită.
Dar din ce punct de vedere e "greşitul" greşit? Incorectitudinea este doar opusul corectitudinii, iar fiecare om are "adevărul" său, prototipul este el. Să luăm de exemplu zburatul. Teoria spunea că avionul poate decola, practica a dovedit că nu, pentru că primul avion nu s-a ridicat mult timp de la sol. Şi totuşi, primul zbor efectiv autopropulsat a fost făcut de Traian Vuia. Iar tot ce trebuie să faci e să crezi. Ai o idee, o pui pe hârtie, o faci practică. Nu dă rezultate favorabile. Încerci iar şi iar şi iar. Schimbi variabilele teoriei până când o ipoteză devine ceva practic.
Practica te omoară atâta timp cât nu îi dai o şansă.
Şi... gata! 

P.S. Mai sus sunt definiţii din DEX (între ghilimele) şi definiţiile mele.

Despre avioane: Apărute la începutul secolului 20, primele avioane cereau mult curaj și îndemânare pentru a le pilota. În acea vreme, ele nu erau nici rapide, nici încăpătoare. Primul zbor controlat, propulsat, cu un aparat mai greu decât aerul l-au făcut Frații Wright pe 17 decembrie 1903, primul zbor efectiv autopropulsat a fost făcut de Traian Vuia la data de 18 martie 1906 iar primul zbor oficial autopropulsat a fost făcut de Alberto Santos-Dumont la data de 12 noiembrie 1906. Henri Coandă este inventatorul aparatului de zbor fără elice, acesta fiind propulsat de un motor cu reacție. Louis Blériot a fost primul pilot care a traversat Canalul Mânecii, în 1909. Charles Lindbergh a realizat prima traversare a Atlanticului, singur și fără escală, în 1927. În 1933, Wiley Post a fost primul pilot de avion care a făcut singur turul lumii. A parcurs 25 000 km în 27 zile, 54 ore și 78 de minute. ~ Wikipedia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu