Capitolul: La teorie suntem buni, practica ne
omoară.
Dacă
teorie = "Răspuns sau soluție la o chestiune filosofică sau științifică,
bazată pe dovezi și coordonată sistematic cu alte răspunsuri într-un întreg
doctrinar; interpretare bine întemeiată a dovezilor," adică, practică
spusă în cuvinte, şi practica este "Aplicarea și verificarea efectivă a
cunoștințelor teoretice dobândite într-un domeniu oarecare," iar ipoteza
este o idee ce se poate verifica, atunci teoria fără practică e goală, nulă, o
ipoteză.
Termenul
de "teorie fără practică" nu e valid, părerea mea. Dacă merge
teoretic, dar practic nu, înseamnă că nu merge teoretic, deci teoria e greşită.
Dar
din ce punct de vedere e "greşitul" greşit? Incorectitudinea este
doar opusul corectitudinii, iar fiecare om are "adevărul" său,
prototipul este el. Să luăm de exemplu zburatul. Teoria spunea că avionul poate
decola, practica a dovedit că nu, pentru că primul avion nu s-a ridicat mult
timp de la sol. Şi totuşi, primul zbor efectiv autopropulsat a fost făcut de
Traian Vuia. Iar tot ce trebuie să faci e să crezi. Ai o idee, o pui pe hârtie,
o faci practică. Nu dă rezultate favorabile. Încerci iar şi iar şi iar. Schimbi
variabilele teoriei până când o ipoteză devine ceva practic.
Practica te omoară atâta timp cât nu îi dai o şansă.
Şi... gata!
Şi... gata!
P.S. Mai sus sunt
definiţii din DEX (între ghilimele) şi definiţiile mele.
Despre
avioane: Apărute la începutul secolului 20, primele avioane cereau mult
curaj și îndemânare pentru a le pilota. În acea vreme, ele nu erau nici rapide,
nici încăpătoare. Primul zbor controlat, propulsat, cu un aparat mai greu decât
aerul l-au făcut Frații Wright pe 17 decembrie 1903, primul
zbor efectiv autopropulsat a fost făcut de Traian Vuia la data de 18
martie 1906 iar primul zbor oficial autopropulsat a fost făcut
de Alberto Santos-Dumont la data de 12
noiembrie 1906. Henri Coandă este inventatorul aparatului de
zbor fără elice, acesta fiind propulsat de un motor cu reacție. Louis Blériot a
fost primul pilot care a traversat Canalul Mânecii,
în 1909. Charles Lindbergh a realizat prima traversare a
Atlanticului, singur și fără escală, în 1927. În 1933, Wiley
Post a fost primul pilot de avion care a făcut singur turul lumii. A parcurs
25 000 km în 27 zile, 54 ore și 78 de minute. ~ Wikipedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu